FAQ i pomoc
Jak mogę zalogować się do aplikacji?
Logowanie jest możliwe na stronie: www.portfelinwestora.pl/logowanie.
Po wpisaniu loginu oraz hasła zostaniesz automatyczne przeniesiony do aplikacji Portfel Inwestora.
Co zrobić, jeśli zapomniałem hasła do aplikacji?
Na ekranie logowania (www.portfelinwestora.pl/logowanie) kliknij opcję „Zapomniałem hasła”. Następnie podaj adres e-mail powiązany z Twoim kontem. Otrzymasz wiadomość z instrukcją zresetowania hasła. Jeśli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, sprawdź folder SPAM lub skontaktuj się z pomocą techniczną ([email protected])
Jakie typy aktywów mogę przechowywać w aplikacji?
W aplikacji możesz przechowywać i monitorować różne typy aktywów inwestycyjnych, w tym akcje, ETF-y, metale szlachetne, kryptowaluty, surowce, REIT-y, nieruchomości oraz gotówka.
Możesz stworzyć także własne instrumenty, za pomocą funkcjonalności Skarbca (dostępnej w sekcji ‘Moje instrumenty’), gdzie możesz tworzyć własne aktywa w oparciu o ceny metali szlachetnych.
Dodatkowo, za pomocą funkcjonalności ‘Własne’ (dostępnej w sekcji ‘Moje instrumenty’) możesz także utworzyć własne aktywo nie notowane na rynkach (np. mieszkanie, działka, samochód, dzieło sztuki itd.).
Czy mogę śledzić aktywa z różnych giełd i krajów?
Tak, aplikacja umożliwia śledzenie aktywów notowanych na wielu giełdach na całym świecie. Portfel Inwestora to ogromna baza instrumentów obejmująca 50 000 spółek, 8 000 ETF-ów oraz ponad 1 500 kryptowalut.
Czy aplikacja obsługuje kryptowaluty?
Tak, aplikacja umożliwia dodanie do portfela oraz śledzenie notowań ponad 1500 kryptowalut.
Czy aplikacja umożliwia wymianę jednej kryptowaluty na inną kryptowalutę?
Tak, aplikacja umożliwia wymianę jednej kryptowaluty na inną kryptowalutę. Jeśli chcesz skorzystać z tej opcji, wybierz przycisk ‘Wymiana walut i kryptowalut’ i następnie opcję ‘Kryptowaluta’.
Czy aplikacja śledzi aktualną wartość rynkową moich inwestycji?
Tak, aplikacja automatycznie aktualizuje wartość rynkową Twoich inwestycji na podstawie bieżących danych z rynków finansowych. Dane aktualizowane są co 10 minut.
Czy aplikacja pokazuje moje zyski/straty w czasie rzeczywistym?
Aplikacja aktualizuje dane co 10 minut i następnie wylicza i prezentuje zyski lub straty dla każdego aktywa oraz całego portfela.
Czy mogę śledzić historię inwestycji dla konkretnego aktywa?
Tak, aplikacja umożliwia przeglądanie historii inwestycji oraz notowań dla wybranego aktywa.
Czy w aplikacji mogę obserwować aktywa, które nie znajdują się w moim portfelu?
Tak, aplikacja umożliwia utworzenie listy aktywów obserwowanych. Aby skorzystać z tej funkcjonalności przejdź do sekcji ‘Moje instrumenty’.
W ramach konta Trial możliwe jest obserwowanie maksymalnie 25 instrumentów.
Czym jest waluta bazowa aplikacji?
Waluta bazowa aplikacji jest walutą, w której prowadzone jest dane konto. W tej walucie wyświetlane są wszystkie kluczowe statystyki dla konta (np. wartość majątku, portfela, gotówki).
Czy mogę zmienić walutę bazową aplikacji?
Tak, w górnym menu możesz wybrać walutę bazową aplikacji, np. PLN, EUR, USD lub inną spośród dostępnych opcji. Walutę tę możesz zmieniać w dowolnym momencie pracy z aplikacją.
W jakich walutach mogę przetrzymywać gotówkę w ramach mojego portfela?
Gotówkę można przetrzymywać w następujących walutach: USD, EUR, PLN, CHF, GBP, AUD, CAD, NOK, UAH, RUB, JPY, CNY, SGD, HKD oraz SEK.
Czy aplikacja obsługuje dywidendy wypłacane przez dane aktywo?
Aplikacja samodzielnie rejestruje dywidendy wypłacane przez poszczególne aktywa. Aplikacja odzwierciedla kwotę brutto dywidendy oraz automatycznie pobiera podatek u źródła (zależny od kraju, w którym spółka ma siedzibę).
Ze względu na wiele indywidualnych przypadków i wyłączeń postanowiliśmy dać użytkownikom możliwość ręcznej zmiany wysokości podatków dla poszczególnych instrumentów.
Czy jeśli dokonam zakupu spółki np. 10 lat temu, to aplikacja odzwierciedli wszystkie wypłacone dywidendy?
Tak, aplikacja odzwierciedli wszystkie wypłacone dywidendy.
W jakiej walucie otrzymam dywidendę np. ze spółki z USA zakupionej za PLN?
W tym przypadku dywidenda będzie wypłacona w PLN (po wcześniejszym przewalutowaniu z USD po kursie z dnia odcięcia dywidendy).
W jaki sposób mogę sprawdzić wynik mojego portfela?
Wynik Twojego portfela możesz sprawdzić w zakładce ‘Wykresy’. Prezentujemy tam zarówno bieżącą wartość portfela, jak i jego procentowy zwrot. Możesz także zobaczyć wyniki w różnych przedziałach czasowych (np. dziennym, miesięcznym, rocznym) oraz porównać je z wybranym benchmarkiem. Wszystko w przejrzystej, graficznej formie.
Czy mogę porównać wynik mojego portfela z innym wybranym aktywem?
Tak, aplikacja umożliwia porównanie wyników Twojego portfela z innym aktywem. W zakładce ‘Wykresy’ wystarczy wybrać interesujące Cię aktywo wybierając opcję ‘Porównaj instrument’.
Czy aplikacja pokazuje wartość dywidend, które jeszcze nie zostały wypłacone (tzw. oczekiwane dywidendy)?
Tak, aplikacja wyświetla informacje o oczekiwanych dywidendach dla posiadanych akcji.
Czy mogę kupić dane aktywo za procent wartości całego portfela?
Tak, aplikacja umożliwia zakup danego aktywa za procent wartości danego portfela. Możesz tego dokonać zarówno na bieżąco jak również wstecz. W tym drugim przypadku można przykładowo kupić dane aktywo w 2020 roku za ówczesny procent wartości danego portfela.
Czy aplikacja umożliwia kupno akcji ułamkowych?
Tak, aplikacja umożliwia kupno akcji ułamkowych. W trakcie zakupu danego aktywa możesz wybrać ilość danego aktywa, która uwzględnia akcje ułamkowe.
Czy aplikacja pozwala na uwzględnianie dodatkowych kosztów towarzyszący inwestycjom?
Tak, aplikacja umożliwia uwzględnianie dodatkowych kosztów związanych z inwestycjami takich jak prowizja w trakcie zakupu/sprzedaży, koszty utrzymania portfela, podatki od dywidend.
Czy aplikacja umożliwia dokonywanie zakupów aktywów za pomocą lewaru?
Tak, aplikacja umożliwia zakup aktywów za pomocą lewaru. W trakcie dokonywania zakupu danego aktywa, w opcjach dodatkowych transakcji jest możliwość ustawienia dźwigni.
Jak mogę dodać aktywo do portfela?
Aby dodać aktywo do portfela, przejdź do zakładki „Portfel” i kliknij przycisk „Kup”. Następnie wyszukaj nazwę lub symbol instrumentu, który chcesz dodać (np. akcję, ETF, REIT itd.), wprowadź szczegóły transakcji – takie jak data zakupu, liczba jednostek, cena zakupu, waluta zakupu – oraz opcje dodatkowe takie jak prowizja, dźwignia lub podatek od dywidendy. Po zatwierdzeniu dane zostaną zapisane i aktywo pojawi się w Twoim portfelu.
W ramach konta Trial możliwy jest zakup maksymalnie 30 instrumentów.
W jaki sposób sprzedać aktywo z portfela?
Aby sprzedać aktywo z portfela, przejdź do zakładki „Portfel”, znajdź odpowiednie aktywo na liście i wybierz opcję „Sprzedaj” (alternatywnie możesz wybrać przycisk “sprzedaj” dostępny w górnym menu). Następnie wprowadź szczegóły transakcji sprzedaży: datę, liczbę sprzedanych jednostek, cenę sprzedaży oraz ewentualne koszty prowizji. Po zatwierdzeniu aplikacja automatycznie zaktualizuje stan portfela oraz wyliczy zysk lub stratę z transakcji.
W jaki sposób mogę wymienić waluty lub kryptowaluty?
Aby wymienić waluty lub kryptowaluty w aplikacji, przejdź do zakładki „Portfel”, a następnie wybierz opcję „Wymiana walut i kryptowalut” z górnego menu. Wybierz parę walutową (np. USD → EUR lub BTC → ETH), podaj kwotę do wymiany oraz datę transakcji. Po zatwierdzeniu transakcji aplikacja odpowiednio zaktualizuje salda walutowe i uwzględni wpływ wymiany na wynik portfela.
Dlaczego chcąc dodać aktywo, wyskakuje monit o ujemnym saldzie?
Monit o ujemnym saldzie pojawia się, gdy próbujesz dodać aktywo (np. zakupić akcje), a dostępne środki w wybranej walucie są niewystarczające, co skutkowałoby ujemnym saldem gotówki w portfelu. Aplikacja kontroluje, czy posiadasz odpowiednie środki na dokonanie transakcji, aby zachować zgodność z rzeczywistością finansową Twojego portfela. Monit jest tylko informacją dla użytkownika. Transakcja będzie możliwa do wykonania mimo ujemnego salda gotówki.
W jaki sposób uzupełnić ujemne saldo gotówki po zakupie danego aktywa?
Aby uzupełnić ujemne saldo gotówki po zakupie aktywa, należy dodać transakcję wpływu środków do portfela. W tym celu wybierz opcję ‘Wpłata’, a następnie wybierz odpowiednią walutę, kwotę wpłaty oraz datę transakcji.
Czy mogę stworzyć własną klasę aktywów?
Aplikacja posiada domyślne klasy aktywów takie jak: Akcje, Metale szlachetne, Kryptowaluty, Surowce, REIT’y, Nieruchomości, Obligacje oraz Aktywo bez kategorii. Użytkownik ma możliwość dodania własnych klas aktywów według swojego uznania.
W jaki sposób mogę dodać do portfela niestandardowe aktywo (np. mieszkanie, działkę, samochód, dzieło sztuki)?
Wystarczy skorzystać z opcji ‘Własne’ znajdującej się w sekcji ‘Moje instrumenty’. Użytkownik ma tam możliwość dodania dowolnego nowego instrumentu. Po dodaniu własnego instrumentu może on zostać zakupiony do dowolnego portfela.
W jaki sposób mogę dodać do portfela monety czy sztabki, również te o nietypowej wadze?
Wystarczy skorzystać z opcji ‘Skarbiec’ znajdującej się w sekcji ‘Moje instrumenty’. Użytkownik ma tam możliwość dodania dowolnego nowego instrumentu dotyczącego metali szlachetnych takich jak złoto, srebro, platyna lub pallad uwzględniając jego wagę. Po jego dodaniu instrument może zostać zakupiony do dowolnego portfela.
W tej sekcji jest także możliwość ustawienia ceny danego instrumentu względem ceny spot danego metalu. W takim przypadku cena poszczególnych metali będzie automatycznie zaciągana, a wartość instrumentu będzie korygowana o
określona cenę względem ceny spot.
Czy mogę dostosować widok instrumentów w moim portfelu lub kolejność wyświetlanych danych?
Tak, aplikacja pozwala na dostosowanie widoku instrumentów w portfelu do Twoich preferencji. Aplikacja umożliwia przegląd instrumentów w 3 widokach (Kafelki, Tabela oraz Lista).
W widokach Tabela oraz Lista możesz sortować dane według różnych kryteriów, takich jak przykładowo klasa aktywów, nazwa, ticker, zysk/strata, symbol, udział w majątku, udział w portfelu, wartość zakupu, wartość aktualna. Dodatkowo możesz wybrać, które kolumny mają być widoczne, oraz zmieniać kolejność instrumentów za pomocą funkcji „przeciągnij i upuść”. Dzięki temu masz pełną kontrolę nad sposobem prezentacji danych w swoim portfelu.
Gdzie mogę znaleźć instrukcję obsługi aplikacji?
Po uruchomieniu pierwszego portfela w aplikacji pojawia się samouczek. Poza tym aplikacja zawiera wiele ikonek (i) informujących o poszczególnych funkcjach. W niedalekiej przyszłości powstaną także filmy instruktażowe obrazujące poszczególne funkcjonalności aplikacji.
Co zrobić, jeśli napotkam błąd w aplikacji?
Zgłoszenie błędu jest możliwe bezpośrednio w aplikacji (sekcja ‘Ustawienia’ i następnie opcja ‘Zgłoś błąd’).
Gdzie mogę znaleźć regulamin oraz politykę prywatności?
Regulamin jest dostępny pod adresem: https://portfelinwestora.pl/regulamin.
Polityka prywatności jest dostępna pod adresem https://portfelinwestora.pl/polityka-prywatnosci.
Czy aplikacja integruje się z brokerami?
Na ten moment aplikacja nie obsługuje tej funkcjonalności. Możliwe jest jednak dodanie tej funkcji w przyszłości.
Podczas zakupu instrumentów nie mam możliwości wybrania klasy aktywów. Jaki jest powód?
Przy pierwszym zakupie danego instrumentu zawsze można dokonać wyboru klasy aktywa w “oknie zakupu”. Klasa aktywa jest zapamiętywana przez aplikację i podczas kolejnego zakupu tego samego aktywa użytkownik nie może już zmienić klasy aktywów w tym miejscu. Istnieje możliwość zmiany klasy posiadanego aktywa, ale należy zrobić to w zakładce “instrumenty” i wybrać opcję przy danym instrumencie “zmień klasę aktywów”.
Wpisuję nazwę instrumentu, ale nie znajduję go w bazie aplikacji. Jaki jest powód?
Aby zwiększyć efektywność wyszukiwania, prosimy spróbować zarówno poprzez wpisanie nazwy, jak i ewentualnie tickera (kilkuliterowy skrót, którym spółka jest oznaczona na giełdzie).
Zwracamy uwagę, że nazwy niektórych spółek brzmią w rzeczywistości nieco inaczej, niż mogłoby się wydawać (dla przykładu: mówimy o Banku Pekao, ale nie jest to oficjalna nazwa).
Dodatkowo, zwłaszcza w przypadku bardziej egzotycznych instrumentów, może się zdarzyć, że poszukiwany instrument będzie znajdował się na samym końcu listy podpowiedzi.
Jeśli wszystkie sposoby wyszukiwania nie przyniosą efektów, to prosimy o informację poprzez formularz kontaktowy. Niektóre giełdy będziemy dopiero wprowadzać do bazy aplikacji, dlatego każdy mail z Waszej strony o brakującym instrumencie, jest dla nas cenny.