FAQ i pomoc
Pozostałe pytania
Czy w aplikacji mogę obserwować aktywa, które nie znajdują się w moim portfelu?
Tak, aplikacja umożliwia utworzenie listy aktywów obserwowanych. Aby skorzystać z tej funkcji, wystarczy przejść do działu „Moje instrumenty”. Uwaga: w ramach darmowego dostępu (tzw. trial) można obserwować maksymalnie 25 instrumentów.
Czym jest waluta bazowa aplikacji?
Jest to waluta, w której aplikacja przedstawia nam nasze portfele oraz w której wyświetlane są statystyki. Walutę bazową ustawia się w rozwijanym menu w górnej części ekranu. Jeśli wybierzemy, że PLN jest naszą główną walutą, to aplikacja będzie nam pokazywać w tej walucie: całkowitą wartość portfela, wartość gotówki, wartość dywidend i odsetek w drodze. Dodatkowo, jeśli na liście instrumentów znajdują się aktywa kupione w innych walutach, to aplikacja i tak pokaże nam również wynik z tych inwestycji w PLN.
Czy mogę zmienić walutę bazową aplikacji?
Oczywiście, w każdej chwili użytkownik może zmienić główną walutę w górnym menu.
W jakiej walucie otrzymam dywidendę ze spółki z USA, która została kupiona za PLN?
Dywidenda zostanie wypłacona w PLN po wcześniejszym przewalutowaniu po kursie USDPLN z dnia odcięcia dywidendy.
Czy aplikacja pokazuje dywidendy, które jeszcze nie zostały wypłacone, ale są mi należne (tzw. oczekiwane dywidendy)?
Tak, aplikacja wyświetla taką informację przy nagłówku „Oczekiwana dywidenda”. Jest ona wyświetlana w poszczególnych portfelach, bądź też w dziale „Majątek”.
Czy aplikacja umożliwia kupno akcji ułamkowych?
Tak, przy okazji zakupu instrumentu, można wybrać ułamkową ilość akcji. Aplikacja umożliwia również działanie, które inwestorzy często wykonują u brokera – czyli wpisanie po prostu wartości zakupu, a na bazie ceny akcji program sam wyliczy odpowiednią ilość.
Podczas dodawania instrumentu do portfela pojawia się informacja o ujemnym saldzie. O co chodzi?
Informacja pojawia się, kiedy użytkownik próbuje dodać aktywo (np. zakupić akcje), a jednocześnie nie posiada wystarczających środków w wybranej walucie. Aplikacja kontroluje, czy w portfelu znajdują się odpowiednie środki na dokonanie transakcji. Jest to jednak wyłącznie informacja dla użytkownika. Może on zignorować komunikat i dokonać zakupu. Wówczas saldo w danej walucie będzie ujemne. W tym przypadku postawiliśmy na elastyczność. Z naszych doświadczeń wynika, że wygodnym rozwiązaniem jest dodanie w pierwszej kolejności wszystkich aktywów do portfela, a dopiero na sam koniec sprawdzenie, ile wynosi nasze ujemne saldo. Jeśli jest to np. – 70 000 PLN, to robimy jedną wpłatę właśnie na taką kwotę (z datą wsteczną) i wszystko się zgadza.
W jaki sposób uzupełnić ujemne saldo gotówkowe?
Wystarczy użyć opcji „Wpłata”. W tym celu klikamy na brązowy przycisk ze strzałką skierowaną w dół (znajduje się on w górnej części ekranu, kiedy jesteśmy w jednym z naszych portfeli).
Czy aplikacja umożliwia pełną integrację portfela z kontem brokerskim?
Portfel Inwestora nie zapewnia takiej możliwości, jednakże z myślą o kontach brokerskich wprowadziliśmy rozbudowaną funkcję „Import”. Z kolei w materiałach pomocniczych zawarliśmy instrukcję w jaki sposób wygenerować raporty od brokera i wprowadzić je do Portfela Inwestora. Dzięki takim działaniom użytkownik widzi w portfelu dokładnie te same instrumenty, które posiada na koncie brokerskim (a jednocześnie może dodać do portfela resztę majątku: metale, nieruchomości, lokaty, gotówkę itd.).
Mam kilkadziesiąt instrumentów w portfelu, jednak po wejściu w dział „Instrumenty” widzę tylko kilka z nich. Czy mogę zmieniać opcje widoku?
Oczywiście, z myślą o użytkownikach stworzyliśmy trzy opcje widoku – od tego najbardziej ogólnego aż do szczegółowego. Widok „Kafelki” to duża czcionka i wyłącznie kluczowe informacje. Widok „Tabela” to dużo większa ilość informacji przy zachowaniu dość dużej czcionki. Widok „Lista” skierowany jest do osób, które preferują bardzo dużą ilość informacji na jednym ekranie, nawet kosztem mniejszej czcionki. Wszystkie trzy opcje (kafelki, tabela, lista) są widoczne w prawym, górnym rogu ekranu, kiedy znajdujemy się w dziale „Instrumenty” w danym portfelu.
Zauważyłem, że w bazie jest dostępna np. giełda z Danii, ale jednocześnie w aplikacji nie mogę trzymać środków w koronie duńskiej. Jak zatem mam kupować akcje na giełdzie w Danii?
Wystarczy otworzyć okno zakupu aktywów, wybrać właściwą spółkę z giełdy w Danii, a następnie w polu „waluta” ustawić tą walutę, którą chcemy zapłacić. Załóżmy, że będzie to euro. Po zatwierdzeniu zakupu, Portfel Inwestora automatycznie przewalutuje nasze euro na koronę duńską i dokona zakupu. Z kolei po zamknięciu tej pozycji, środki zostaną ponownie przewalutowane do euro. Jeśli zaś wspomniana spółka wypłaci dywidendy w koronie duńskiej, to również będą one od razu przewalutowane do euro i dodane do naszej gotówki.