FAQ i pomoc
Import własnego portfela
W jaki sposób mogę importować swój portfel i wprowadzić go do aplikacji?
W przypadku, kiedy tworzymy portfel od zera:
Wystarczy kliknąć przycisk „Dodaj nowy portfel”. Znajduje się on zarówno w dziale „Majątek”, jak również w dziale „Portfele”.
Po jego kliknięciu aplikacja da nam wybór: możemy tworzyć portfel własnoręcznie bądź też wybrać opcję importu. Kiedy już wybierzemy import, to będziemy mieć możliwość do wyboru dwa rozwiązania:
a) Prosty import (w przypadku prostych plików CSV).
b) Import z użyciem AI (w przypadku zaawansowanych plików, np. raportów z kont brokerskich).
W obu tych przypadkach na dole ekranu dodaliśmy instrukcje, które pokażą Wam w jaki sposób efektywnie wykorzystać funkcję importu.
W przypadku, kiedy chcemy importować plik do istniejącego portfela, wchodzimy w dany portfel i odszukujemy ikonę „…” tuż obok jego nazwy (w górnej części ekranu). Klikamy na ikonkę i z rozwiniętego menu wybieramy „importuj transakcje”.
Chcę importować pełną historię portfela z mojego konta brokerskiego, ale nie wiem, jak to zrobić. Czy możecie mi pomóc?
Z myślą o takich sytuacjach przygotowaliśmy instrukcję, która pokazuje w jaki sposób wygenerować raport z konta brokerskiego, tak aby został on dobrze zinterpretowany przez Portfel Inwestora. Instrukcja zawiera obecnie opisy dotyczące kilku brokerów, ale będzie stopniowo poszerzana. Można znaleźć ją TUTAJ.
Chcę importować plik, w którym posiadam nie tylko akcje czy ETF-y, ale również obligacje skarbowe. Jak powinny one być opisane, aby program dobrze je zinterpretował?
Najlepiej, aby w pliku zawarte zostały zarówno skrót odpowiedni dla obligacji (np. COI, TOS itd.), jak również seria (np. 0929). Te dwie informacje powinny zostać zamieszczone w kolumnach zawierających nazwy instrumentów bądź tickery.
Dlaczego aplikacja początkowo ignoruje dywidendy podczas importu?
Wynika to z faktu, że jeśli jakieś aktywo znajduje się w portfelu, to aplikacja zawsze automatycznie rozliczy dla niego dywidendę. A zatem gdybyśmy dodatkowo dodawali tą dywidendę w ramach importu, to zostałaby ona naliczona dwa razy. Dlatego też podczas importu zawsze otrzymacie informację, że wszelkie dywidendy zostaną pominięte.
Dlaczego podczas importu aplikacja opisuje niektóre zdarzenia jako „inna wpłata” lub „inna wypłata”?
Wynika to z faktu, że w załączonych plikach występują czasem drobniejsze zdarzenia takie jak: odsetki od wolnych środków, opłata za przechowanie akcji itd. Powodują one zwiększenie lub zmniejszenie dostępnej gotówki. Aplikacja opisuje je w ten sposób (inna wpłata/inna wypłata), a użytkownicy mogą później samodzielnie ręcznie nadać im precyzyjną nazwę. Kluczowe było użycie słowa „inna”, aby odróżnić tego typu zdarzenia od sytuacji, w której następuje „wpłata” i „wypłata” (czyli środki są wpłacane na konto bądź wypłacane z niego).
Jakie instrumenty i zdarzenia mogę wprowadzać poprzez „import”, a jakich nie powinienem?
Powinny to być instrumenty notowane na rynkach finansowych: akcje, ETF-y, polskie obligacje detaliczne, kryptowaluty. Staramy się, aby aplikacja prawidłowo rozpoznawała handel CFD i przewalutowania. Niemożliwe jest natomiast wprowadzanie opcji oraz pozycji na rynku forex. W ramach importu nie wprowadzamy również własnych instrumentów, takich jak fizyczne metale, nieruchomości itd. Dla takich aktywów przeznaczony jest dział „Moje instrumenty”. Jeśli chodzi o możliwe zdarzenia, to przygotowaliśmy funkcję importu w taki sposób, aby rozróżniała wpłaty, wypłaty, kupno, sprzedaż, splity, dywidendy i wiele innych istotnych operacji. Jeśli jednak zdarzą się dodatkowe koszty lub wpływy, których program nie rozpozna, to zostaną one opisane jako „inna wypłata” lub „inna wpłata” i będziecie mogli samodzielnie, ręcznie nadać im nazwę.
Czy po pierwszym imporcie historii portfela, mogę później co jakiś czas regularnie importować kolejne zdarzenia z moich kont brokerskich?
Jak najbardziej, wystarczy kliknąć w ikonkę „…” tuż obok nazwy portfela, a potem wybrać z rozwijanego menu opcję „importuj transakcje”.
Co oznacza określenie „dźwignia” w funkcji importu?
Kolumna „dźwignia” określa czy dana transakcja odbyła się w całości za nasze środki (wówczas widnieje wartość 1) czy też zostały do niej użyte pożyczone środki (wówczas wartość jest inna niż 1).
Czy istnieją limity dotyczące importu z użyciem AI?
Tak, z przyczyn technicznych musieliśmy wprowadzić pewne limity dotyczące wykorzystywania importu z użyciem AI. Oto one:
- limit dzienny wynosi 3 próby dla użytkowników Trial oraz Basic, 6 prób dla Standard oraz 15 prób dla Premium,
- limit miesięczny wynosi 6 prób dla użytkowników Trial oraz Basic, 12 prób dla Standard oraz 30 prób dla Premium.
Dodatkowo pliki nie mogą mieć więcej niż 2000 wersów i 15 kolumn. W przypadku, kiedy plik ma więcej niż 2000 wersów, najlepiej jest podzielić go na części i wprowadzać do aplikacji stopniowo, rozpoczynając od najstarszych transakcji.