Importuj swój portfel z użyciem AI!
Założenie konta w Portfelu Inwestora nie musi wiązać się z własnoręcznym wprowadzaniem danych. Wystarczy, że przygotujecie odpowiedni plik (np. własny arkusz w Excelu czy raport z konta brokerskiego), a nasza funkcja "Import" odczyta Wasze dane i pomoże wprowadzić je do aplikacji.

Komu przyda się funkcja importu?
Część użytkowników Portfela Inwestora z pewnością woli samodzielnie wprowadzić wszystkie aktywa do swojego portfela i zadbać o poprawność danych. Nie brakuje jednak również i takich osób, które do tej pory:
- prowadziły własnoręcznie stworzone arkusze w Excelu, które odzwierciedlały portfel,
- używały innych aplikacji do monitorowania majątku,
- wykonały dużo transakcji na koncie brokerskim i chciałyby odtworzyć tą historię.
Teraz te osoby chciałyby przenieść wspomniane dane do naszej aplikacji. W każdym z tych przypadków konieczne jest załadowanie odpowiedniego pliku do Portfela Inwestora, ponieważ własnoręczne przepisywanie tych danych byłoby bardzo czasochłonne (a czasem wręcz niewykonalne).
I tutaj właśnie z pomocą przychodzi nam funkcja importu.
Dwa rodzaje importu
Jak importować plik do Portfela Inwestora? Wystarczy, że w dziale „Portfel” lub „Majątek” skorzystamy z przycisku „Dodaj nowy portfel”. Tam znajdziemy opcję „Importuj”.
Jeśli zaś nasz portfel już istnieje, to wystarczy, że klikniemy w ikonę „…” obok nazwy portfela i z menu wybierzemy opcję „importuj transakcje”.
W obu przypadkach zobaczymy nowe okno. Tam będą na nas czekać dwie opcje: prosty import oraz import z użyciem AI. Którą z nich wybrać?
Najlepiej wybrać opcję „prosty import”, jeśli:
- posiadamy prosty plik w formacie CSV,
- plik zawiera podstawowe informacje (np. w przypadku zakupu aktywa będą to: nazwa instrumentu, ticker, giełda, liczba akcji, cena zakupu, data zakupu, waluta, prowizja itp.),
- jedno zdarzenie zawsze jest opisywane w jednym wersie, a nie jest rozbite na kilka,
- poszczególne dane liczbowe podawane są z osobna (czyli np. łączna kwota transakcji nie zawiera w sobie od razu prowizji).
Z kolei „import AI” warto wykorzystać w sytuacji, gdy:
- staramy się wprowadzić bardziej skomplikowane pliki zawierające zapis transakcji lub zdarzeń z naszego portfela (szczególnie dotyczy to raportów z kont brokerskich),
- zdarzenia zawarte w pliku są rozbite na kilka wersów (np. zakup akcji podzielony jest na kilka części),
- poszczególne dane liczbowe są ze sobą łączone (np. prowizja jest od razu wliczana do kwoty transakcji),
Uwaga: tutaj wciąż wymagany jest format CSV, choć planujemy wprowadzenie kolejnych formatów wraz z rozwojem całego modelu.
Uwagi i sugestie
Funkcja importu dopiero debiutuje w Portfelu Inwestora, więc zwłaszcza w pierwszych tygodniach mogą się pojawiać błędy związane z jej działaniem. Jeśli takowe się zdarzą, prosimy abyście zerknęli do instrukcji zawartych w okienkach z importem. Jeśli one w żaden sposób Wam nie pomogą, wyślijcie nam opis swojej sytuacji przez formularz kontaktowy. Wystarczy, że wejdziecie w dział „Ustawienia” -> „Zgłoś błąd” i w formularzu wybierzecie typ zgłoszenia: błąd importu.
Będziemy wdzięczni, jeśli Wasze zgłoszenia będą zawierać zrzuty ekranu, aby łatwiej nam było analizować dany przypadek.
Jednocześnie mamy dla Was ogromną prośbę – prosimy o wyrozumiałość w przypadku problemów z użyciem funkcji „import AI”. Sztuczna inteligencja rozwija się szybko, ale przede wszystkim jest to nowy obszar, który wszyscy dopiero poznajemy. Jej dopracowanie z pewnością zajmie nam jeszcze trochę czasu.
Pozdrawiamy,
Zespół Portfela Inwestora